piątek, 1 lutego 2013

Surówka z selera naciowego

seler naciowy jako baza surówki...

po cykorii przyszła faza na seler naciowy. te surówki komponujemy podobnie, czyli baza plus dodatki, owoc, orzechy lub pestki, ogórki kiszone lub konserwowe, cos czerwonego czyli papryka lub suszone pomidory, trochę zieleniny i sos typu winegret ... można też dorzucić oliwki. ta kompozycja zawsze zapewnia sukces smakowy i estetyczny. z doświadczenia wiem że jak coś ładnie komponuje się kolorystycznie to na pewno będzie też smakować dobrze. kontrasty kolorów = kontrasty smaków = sukces :)

składniki dla 2-3 osób
  • 3-4 łodygi selera naciowego (obrany z włókien)
  • 1 jabłko, gruszka lub inny owoc sezonowy
  • 1/2 papryki - zamiast można dać świeże lub suszone pomidory
  • 4 orzechy włoskie lub inne ulubione orzechy czy pestki
  • 3-4 ogórki kiszone lub konserwowe (mogą też być oliwki)
  • 3-4 łyżki natki lub innej zieleniny 
  • sos: oliwa, cytryna lub ocet winny, sól, pieprz, pasta tahini (opcjonalnie), fajnie też smakuje z dodatkiem musztardy.
łodygi selera umyć i obrać z włókien, pokroić w centymetrowe kawałki, pozostałe składniki pokroić w słupki. zrobić sos z oliwy, cytryny, soli, pieprzu. opcjonalnie można dodać pastę tahini lub musztardę. wszystkie składniki delikatnie wymieszać...

 podawać z pieczywem lub jako dodatek do obiadu. doskonale smakuje podane z pęczakiem lub inną kaszą.

10 komentarzy:

  1. Bardzo fajna sałatka, robię ją dziś na obiad :) Pierwszy raz jestem na tym blogu, ale już dodaję do ulubionych. Też komponuję sałatki po kolorach :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maja, dziękuję... zapraszam po więcej inspiracji...
      pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Fajna surówka. Zrobię ją jutro.

    OdpowiedzUsuń
  3. Surówka pyszna. Bardzo nam smakowała. Zrobiłam z pomarańczą, a orzechy włoskie zastąpiłam laskowymi, bo niestety jeden z gości ma uczulenie i bez natki, bo akurat nie miałam. Dzisiaj próba z jabłkiem. Na pewno też będzie smaczna. Dziękuję za przepis. Pozdrawiam :) Aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że smakowała. można kombinować z różnymi dodatkami. seler naciowy jest świetną bazą do improwizacji. z jabłkiem jest pyszna ... chyba robię najczęściej bo jabłka w domu zawsze... to moje ulubione owoce.
      pozdrawiam :)

      Usuń
  4. czemu tak niekonkretnie? "jabłko lub inny owoc" - truskawka, banan granat, arbuz....

    "papryka lub suszone pomidory" ? - przecież to różne smaki.

    ja się nie czepiam, tylko lubię konkrety !
    pozdrawiam
    ma ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy! możesz się czepiać :)
      zacytuję fragment tekstu wstępnego: "wiem że jak coś ładnie komponuje się kolorystycznie to na pewno będzie też smakować dobrze. kontrasty kolorów = kontrasty smaków = sukces :)"
      tak, różne smaki, różne surówki/sałatki. podpowiadam sposób postępowania, który gwarantuje dobrą kompozycję smakową. wolisz konkrety, szukaj konkretów, których tu sporo. ale przede wszystkim zachęcam do eksperymentowania!
      pozdrawiam,
      Ela

      Usuń
  5. Zdecydowałem się zrobić tę surówkę bo miałem selera naciowego i znalazłem ten przepis w necie ...i tak szczerze mówiąc podczas krojenia składników przeszła mnie myśl - "co ja robię, przecież to wyjdzie jakaś ohydna, niejadalna breja i zmarnuję tylko składniki" ....na szczęście zrobiłem do końca i nie żałuję. Pyszne!
    Dziękuję za przepis :) Na pewno jeszcze nie raz do niego wrócę :)

    Pozdrawiam, Koodi :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziś zrobiłam do obiadu. Pycha! Pozdrawiam serdecznie :) Będę tu z pewnością zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyprobowalam przepis, wyszlo pysznie. Dziekuje. Nie mialam orzechow, dalam zarumienione platki migdalow, pasowaly. Pozdrawiam.
    Iwa

    OdpowiedzUsuń